WELKOM!



vrijdag 7 augustus 2009

Tandendokter voor Liesje

Gisteren kwam Liesje af met een wit brokje afkomstig uit haar mond. Ik zag er niets ergs in, tot ze een tijdje later begon te klagen dat ze pijn had als ze moest eten en als je er op duwde. Inderdaad, er was een stukje van haar kiestand gevallen en ik vond het de beste oplossing om een tandarts te raadplegen.

Vandaag een afspraak gemaakt en we mochten nog vlug gaan. Liesje's allereerste keer bij een tandendokter!!! Spannend spannend, want wetende uit het verleden, Liesje is heel wantrouwig in nieuwe situaties.

Maar dat waren allemaal zorgen voor niets. Het bleek een tamelijk groot gat te zijn die moest 'geplombeerd' worden. Oh nee, dacht ik...ze kreeg een prikje verdoving in haar tandvlees...ze gaf geen kick!!!! Ik lag wél haast van mijn stoel van het zien van die naald alleen al maar kom, dat doet er nu niet toe... Hij begon eraan en ze bleef heel rustig, wel continu vragen stellen over dit en dat, met een half slapende lip. Hij heeft nogal veel moeten boren en zei dat er veel vuil in haar tandje zat, met als gevolg dat het fel begon te bloeden. Nog steeds geen problemen met Liesje die bleef, weliswaar met een stijf opgespannen handje, rustig liggen.

Naar het einde toe begon ze het wel lastig krijgen, want hij moest zo'n ding rond haar tandje spannen en dan zo'n spietje ertussen steken en dat voelde blijkbaar nogal 'pijnlijk' aan want ze begon lichtjes te protesteren. Toen hij de vulling erin begon te doen, was het hek volledig van de dam en kwamen de traantjes erbij. Ze wilde weg en ik ben haar beginnen troosten, met de tranen in mijn ogen. De tandendokter had het blijkbaar ook door en begon een beetje in versnelling te werken.

Als alles achter de rug was kreeg ze een mooie tandenborstel als beloning, want ze waren zelf zo onder de indruk dat Liesje zich zo goed gedragen heeft. Er zijn blijkbaar niet zoveel kindjes die er zo rustig onder blijven...ik fier als een gieter natuurlijk en wel duizenden keren gezegd hoe flink ze wel was!

Als beloning van mij mocht ze nog even naar haar mama gaan vertellen dat ze zo flink was geweest. Die keek maar raar op toen wij daar alle 4 binnenkwamen in het rusthuis. Verwonderd dat Liesje een gaatje had, want ze is nog niet zo lang geleden gecontroleerd geweest op school voor haar tandjes...meningen zijn daarover verdeeld, maar ik weet 1 ding, het gat zat er zeker niet van vandaag op morgen...

93€ lichter en een trotse stiefmama die daar zich geen zak van aan trekt, want voor ons staat de gezondheid van onze 3 meisjes nog altijd op de 1ste plaats!!! (en blijkbaar worden de behandelingen tot een bepaalde leeftijd volledig terugbetaald)

Nota: voor diegene die het zich zouden afvragen waarom een melktand moet 'geplombeerd' worden...ewel blijkbaar is dat een tand die nog zeker een 3 tot 4 jaar zou moeten meegaan en als hij het nu al zou trekken dan zou ze dus nog die periode met een gat in haar tandenrij staan en om die reden werd haar tandje 'dichtgemaakt'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...